23

Publieke dienstverlening moet hoog in het vaandel staan

mei
Reacties uitgeschakeld voor Publieke dienstverlening moet hoog in het vaandel staan |  Posted by |  Category:blog

“Wie kiest voor een carrière als rechter of officier doet dat vaak vanwege de combinatie van juridische vraagstukken én het directe contact met de mensen om wie het gaat. Publieke dienstverlening moet dan ook hoog in het vaandel staan. In Arnhem hebben we hier zelfs de hoogste prioriteit aan gegeven. Klantgerichtheid is iets wat ik uit mijn tijd als advocaat bij een maatschap heb meegenomen. In die positie ben je ook ondernemer. Het belang dat ik aan tevreden klanten hecht is daar wellicht op terug te voeren.”

Ambities

“We hadden geen concrete aanleiding om met het verbeteren van onze diensten aan de gang te gaan. Het programma Andere Overheid ken ik nog niet zo lang, dat was dus niet de reden. Ik ben overigens wel onder de indruk van de enorme ambities. Onhaalbaar? Dat kan ik niet beoordelen. Ambities zijn belangrijk om zaken voor elkaar te krijgen. Ook de onze mogen er zijn.”

Regeltjes

“Zo hebben we stevig ingezet op het terugbrengen van de doorlooptijden. Een doorsnee zaak die twee jaar in behandeling is, dat kán gewoon niet. Die tijd hebben we teruggebracht tot gemiddeld ongeveer een half jaar. Ook zijn we begonnen met trainingen om de begrijpelijkheid van wat in de rechtszaal gezegd wordt te verbeteren. Intervisie is een derde initiatief. We nemen zittingen op en kijken die terug, samen met een collega-rechter. Dat helpt rechters om hun werk nog beter te doen.”

Conflicterende wensen

“Sinds enige tijd meten we ook de klantwaardering. Al onze klanten, van advocaten en hulpverleners tot publiek en verdachten vragen we om hun mening over de dienstverlening van de rechtbank. We proberen ook echt iets te doen met die reacties. Zo bleek dat veel mensen het erg vervelend vinden voor een zitting te moeten wachten op de gang. Wij hebben daar nooit bij stilgestaan. Bij de nieuwbouw gaan we dat veranderen.”

Comments are closed.