06

Slapen op werk

dec
Reacties uitgeschakeld voor Slapen op werk |  Posted by |  Category:blog

Slapen op werk klinkt meer als een droom die uitkomt dan een reëele uitvoering die we zouden moeten toepassen. Het is eigenlijk niet zo gek als je denkt. In sommige gebieden op de wereld word er al volop geslapen. Je zal nu vast denken aan lange uren die je spendeert met snurken maar dat is geen werk meer. ‘’slapen’’ op werk kan beter verwoord als een dutje op werk. Een zogeheten powernap om je weer fris en fruitig te laten functioneren.

Het beeld van een dutje

In onze westerse maatschappij word slapen op werk voornamelijk als iets lui beschouwd. Dit is niet de zaak in andere delen van de wereld. In Japan wordt een dutje op het werk als een teken van hard werk gezien. De Japanners bieden zelfs faciliteiten aan de werknemers om een dutje te kunnen doen. Er zijn natuurlijk geen 5 meter brede luchtbedden om op te slapen maar wel gemakkelijke lig plekken.

download (2)

Te weinig slaap

Uit onderzoek blijkt dat mensen in westerse landen te weinig slapen. Een jonge volwassen moet minimaal 8 tot 10 uur slaap verwerken. Dit word door drukke schemas en werkstress vaak niet behaald. Te weinig slaap wordt in verband gebracht met stress en humeurige buien. Wanneer een mens met stress en humeurigheid kampt zal er ook een grote concentratie verlies optreden. Slaap kan je niet inhalen, ookal denken sommige van wel. Het is niet zo dat als je een dag 2 uur slaapt en de volgende dag 15 dat alles weer goed is.

Voordelen

De voordelen van een dutje kunnen werkgevers eigenlijk eens overhalen om het te laten implementeren op werk. Er zijn verschillende tijdspatronen wanneer je een dutje kan nemen. Uit testen is gebleken dat een powernap van 15 to 30 minuten goed voor je is om je weer een boost te geven. 1 uur dutten is weer niet goed omdat je dan net in de overgang ben naar de volgende slaap fase, 90 minuten kan dan weer wel. Een powernap heeft het effect dat je weer scherper voelt en daardoor meer concentratie kan opbrengen om harder te kunnen werken. In Australië is er een test gedaan met kinderen om ze in twee groepen te verdelen en ze te toetsen. Groep A moest na het leren van bepaalde rekensommen gelijk de toets maken waarbij groep B eerst nog een dutje deed van 90 minuten. Uit de test is gebleken dat groep b de toetsen veel beter maakte dan groep A. Het blijkt dat je hersenen verder leren en memoriseren in de eerste 90 minuten.

Comments are closed.